Wat is een module?


Een module is een kant en klaar stukje modelspoorbaan, voorzien van alle benodigde scenery, die inzetbaar is in de grotere baan. Iedere module heeft aan de te koppelen uiteinden een genormeerde overgang (normwand). Mocht een van de deelnemers eens niet meedoen, dan kan toch een complete baan in elkaar gezet worden, door simpel weer andere modules aan elkaar te schuiven. Of we nu de beschikking hebben over een grote of kleine ruimte, we kunnen altijd wel een mooie baan opzetten. (Een grote baan hoeft niet per definitie mooi te zijn).

Om een complete module te bouwen dient de individuele modelbouwer voldoende kennis in huis te hebben. Hij moet inzicht hebben in: de vorm van het landschap (geo-model), de constructie van de module, van de onderbouw (ballastbed en alles wat zich eronder bevindt), van de bovenbouw (bielsen, sporen, wissels), van de bovenleiding (masten, afspanningen, rijdraadophanging), hoe bouw je huizen, bruggen, tunnels, bergen, rivieren, wegen, bomen enz. en niet te vergeten: alle elektrotechnische en digitale voorzieningen die nodig zijn om alles naar behoren te laten functioneren.

Heeft de individuele modulebouwer niet voldoende kennis in huis dan is de ontbrekende kennis wel bij een van de andere leden, of tijdens de huiskamerbijeenkomsten te verkrijgen , zodat hij toch een mooie en bruikbare module kan inzetten.

Met al deze kennis is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om een module te bouwen. Er kan gekozen worden uit een tussenmodule (in Swiss Trak jargon: een B-bak, zie tekening) of met wat meer ervaring kan een module gebouwd worden die bestaat uit meerdere delen/bakken, een station of zelfs een module met een helling. Wat er gekozen wordt is helemaal afhankelijk van de eigen voorkeur, kennis en kunde. De 'rode draad' van de modulebaan zijn de 'normwanden'. Elke module heeft zowel links als rechts dezelfde uiteinden. Deze zijn genormeerd en moeten aan bepaalde maten voldoen.

Het is overigens niet ongebruikelijk dat verenigingsleden modules integreren in hun thuisbanen, zodat deze ook buiten tentoonstellingen gebruikt kunnen worden.

De A-module:

Een A-module is een module waar de loop van het treinverkeer beïnvloed kan worden. Een station, keerlus of schaduwstation bijvoorbeeld. Er zijn wissels, zijsporen, inhaalsporen, opstelsporen etc. Ook een keerlus is een A-module. Immers, hier verandert de trein van rijrichting.

De B-module:

Op de B-module is alleen een stuk spoor. Met natuurlijk het landschap. Aan de ene kant komt de trein op de module, aan de andere zijde rijdt hij weer verder.

De Modulegroep Swiss Trak kan (stand 2011) een flinke baan opbouwen. Voor de baanplanning kan er gekozen worden uit drie stations, twee schaduwstations, vier keerlussen, vier buitenhoeken, één binnenhoek, vier verdwijnmodules, één module met hoogteverschil en 16 meter aan doorgaand spoor. De totale rijlengte bedraagt ongeveer 50 meter.